Menu

Het is hoogzomer en de gemiddelde Belg vertrekt op hun jaarlijkse vakantie. Een moment voor zon, zee, rust en gewoon doen waar je zin in hebt.
Maar helaas verloopt een reis niet altijd zo ontspannend en kunnen er ook wel eens dingen mislopen.
In het buitenland is het dan niet altijd duidelijk wat je in zo’n geval moet en kan doen.

Wij sommen 6 rampscenario’s op en wat je in elke situatie kan doen.

Help, mijn vlucht is geannuleerd!

Soms gaat het al mis voor je zelfs nog maar vertrokken bent. Vol enthousiasme kom je aan op de luchthaven, klaar om aan die welverdiende vakantie te beginnen. En dan blijkt dat je vliegtuig vertraging heeft opgelopen. Of erger nog, dat je vlucht is afgelast.

Als passagier kan je er natuurlijk op geen enkele manier voor zorgen dat de vlucht toch nog op tijd vertrekt, maar je geld hoef je daarom niet volledig kwijt te zijn.

Schadevergoeding

Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging of is ze binnen twee weken voor vertrek geannuleerd? Dan heb je volgens een verordening van de Europese Unie recht op een schadevergoeding tussen € 250 – €600.

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de afstand die je ging vliegen en of er buitengewone omstandigheden aan de oorzaak van annulatie/vertraging liggen.

Je kan deze compensatie aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij zelf of, als je daar geen gehoor zou krijgen, via een zogenaamde ‘claimhandler’ die dit voor jou doet. Zo zijn er verschillende platforms waar je bij terecht kan, vb. Happy Flights of Airhelp.

Help, mijn bagage is vermist!

Stel dat je toch probleemloos bent aangekomen op je vakantiebestemming maar dat jouw koffer niet op de bagageband verschijnt.
Wat doe je als je koffer vermist is, ergens is achtergebleven en pas met vetraging zal aankomen of zwaar beschadigd opduikt?

Schadevergoeding

Ook in dat geval heb je dankzij een Europese verordening recht op een schadevergoeding van maximum € 1.448,00 per passagier. Welk bedrag je krijgt, hangt een beetje af van je onderhandelingstalenten, want je moet zelf stappen ondernemen om de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk te houden.

Onderneem direct actie

Dat doe je best meteen nadat je gemerkt heb dat je bagage er niet is of beschadigd is. In de luchthaven kan dan een intern onderzoek gestart worden om je bagage te zoeken. Als dat op niets uitdraait, stuur je best een aangetekende brief naar de luchtvaartmaatschappij met de vraag om een schadevergoeding.

Wij kunnen je hier ook verder bij helpen.

TIP: Ben je van plan om zeer waardevolle zaken mee te nemen in je bagage (misschien wel een verlovingsring voor dat romantische aanzoek op het strand…)? Sluit dan voor alle zekerheid op voorhand een verzekering af, want de Wet van Murphy kan onverbiddelijk zijn.

Help, ik ben bestolen!

Zelfs al ben je vlot gearriveerd op je vakantiebestemming, dan kunnen zakkenrollers je vakantie flink verpesten.
De zomervakantie is voor lokale dievenbendes, hét moment om nietsvermoedende toeristen (jij dus) te bestelen of op te lichten.

Gebruik je gezond verstand en trap niet in ‘onschuldige’ goocheltrucs. Zorg dat je geld en waardevolle spullen niet zomaar uit je broekzak of rugzak kunnen gepakt worden, zeker op drukbevolke plaatsen.

Ben je ondanks je oplettendheid toch slachtoffer geworden van diefstal of oplichting? Ga dan zo snel mogelijk aangifte doen bij het dichtstbijzijnde politiekantoor.

Help, ik heb dringend medische hulp nodig!

Een slechte garnaal gegeten, een plotse allergische reactie of op een zee-egel getrapt? Het overkomt vakantiegangers elk jaar.
Wat doe je als je ziek wordt op reis of in het ziekenhuis beland?

Reisverzekering

Wie van het principe ‘voorkomen is beter dan genezen’ is , heeft waarschijnlijk op voorhand al een reisverzekering afgesloten. Zeker voor de avontuurlijke reizigers is zo’n verzekering geen overbodige luxe.

Betaalbewijs bijhouden

Niet iedereen neemt een reisverzekering. Als je dan toch naar een lokale arts moet, maar er geen ziekenhuisopname is, hou je betaalbewijs dan goed bij!
Bij terugkomst in België kan je die volgens de gewone procedure opsturen naar je ziekenfonds om een deel terugbetaald te krijgen.

Contacteer MUTAS

Als je wel in het ziekenhuis belandt, moet je andere stappen ondernemen. We raden aan om zeker binnen 48 uur na je hospitalisatie contact op te nemen met de alarmcentrale MUTAS (het overkoepelend orgaan van de ziekenfondsen). Zij kunnen je de juiste informatie geven over wat je moet doen in het land waar je verblijft.

Europese ziekteverzekeringskaart

Het is ook aan te raden om een tweetal weken voor je vertrekt een Europese ziekteverzekeringskaart te vragen bij je ziekenfonds. Zo bewijs je in andere Europese landen dat je wel degelijk verzekerd bent.

Betaal in elk geval NOOIT zonder extra informatie van je ziekenfonds of het MUTAS een ziekenhuisfactuur, want dan loop je het risico dat er geen terugbetaling meer zal gebeuren.  

Help, ik heb een verkeersongeval in het buitenland!

Ga je met de auto op reis of neem je ter plaatse een huurauto, wees dan voorbereid op wat je moet doen bij een verkeersongeval met stoffelijke schade.

Politie?

Eerst moet je de afweging moeten maken of je al dan niet de politie laat komen. Opgelet, in sommige landen is dit verplicht (bv. Kroatië).

Aandacht voor het aanrijdingsformulier

Kan je alles regelen zonder tussenkomst van de politiediensten, dan moet er een Europees aanrijdingsformulier ingevuld worden (zowel wanneer het om je eigen voertuig gaat als om een huurauto).
Besteed hier voldoende aandacht aan!  Het is op basis van dit formulier dat de verzekeringsmaatschappijen gaan oordelen over wie er aansprakelijk is.

Huurcontract

Gaat het om een ongeval met een huurauto, hou er dan rekening mee dat er meestal in het huurcontract staat dat jij de schade moet betalen.

TIP: Ga bij de keuze van huurwagen niet enkel af op prijs, maar lees ook zeer goed het contract na. Soms ben je beter gedekt met een duurdere wagen. Een goedkope huurauto kan je veel kosten als je een ongeval of schade hebt.  

Help, ik moet blazen!

Als bezoeker van het land moet je toch de lokale wijnen en bieren geproefd hebben? Absoluut, maar niet als je moet rijden.
Na een uitgebreide aperitief zorgeloos achter het stuur kruipen is ook in het buitenland not done.

Check de limiet

De alcohollimiet ligt in veel landen op 0,5 pro mille maar er ook zijn landen die een veel lagere limiet hanteren (o.a. Spanje 0,25 pro mille, Estland 0,2 pro mille) of die zelfs een volledige nultolerantie hebben (bv. Roemenië, Tsjechië, Hongarije…).
Soms geldt de nultolerantie alleen maar voor bestuurders tot 21 jaar (o.a. Italië).

De boetes en de lengte van rijverboden kunnen van land tot land immens verschillen. Zoek op wat de regeling is in het land waar jij je vakantie doorbrengt, want soms kan de politie je zelfs vasthouden tot wanneer de boete is betaald!

Meer hulp nodig?

Contacteer ons dan gerust. Wij kijken wat we voor jou kunnen doen!

Wij wensen iedereen alvast een deugddoende vakantie zonder de bovenstaande scenario’s toe!