De sperperiode en de solden: hoe zit dat nu juist?
6 juni 2017
Wanneer mogen er solden zijn?
Winkels mogen de soldenperioden niet zomaar doorheen het jaar organiseren wanneer het hen uitkomt. De exacte periode van de solden is namelijk wettelijk verankerd. In de winter valt de soldenperiode van 3 januari tot en met 31 januari. In de zomer valt ze van 1 juli tot en met 31 juli (Als 3 januari of 1 juli op een zondag valt, begint de soldenperiode een dag eerder). Enkel tijdens die periode mogen de woorden “solden” en “opruiming” gebruikt worden.
De sperperiode
Wat betreft kleren, schoenen en lederwaren is het verboden om prijsverminderingen aan te kondigen die in de maand vóór de soldenperiode uitwerking zouden hebben. Tijdens de sperperiode mogen er wel kortingen worden aangekondigd die uitwerking zouden krijgen tijdens de soldenperiode, voor zover dit duidelijk vermeld staat.
Waarom zie ik dan al kortingen in juni?
Tijdens de sperperiode is het niet verboden om:
- uitverkopen te organiseren (bijvoorbeeld omwille van overname, verbouwingen, verhuis, stopzetting, …);
- mee te doen met één braderie georganiseerd door de plaatselijke verenigingen van ondernemingen (maximum 4 dagen lang en slechts een keer per sperperiode);
- prijsverminderingen te geven voor andere goederen dan kleding, schoenen en lederwaren (bijvoorbeeld voor wat betreft sportwinkels: kampeermateriaal, fitnessapparaten, …);
- bonnen uit te delen die recht geven op terugbetaling, de zogenaamde cash back-actieskoppelverkopen worden door de wetgever uitdrukkelijk toegelaten zowel buiten als binnen de sperperiode.
Pssssst, fluistersolden!
Bovendien kan het verbod om prijzen te verminderen tijdens de sperperiode eenvoudig worden omzeild met ‘fluistersolden’. Dat zijn kortingen die spontaan in de winkel toegekend worden, zonder ze publiek aan te kondigen. Hetzelfde principe is van toepassing bij het toekennen van klantenvoordeel via de klantenkaart. Zo krijg je bijvoorbeeld bij het vertonen van je klantenkaart een kassakorting van 10% om je loyaliteit als klant te belonen, zonder dat dit op voorhand wordt aangekondigd. Het uitdelen van kortingsbonnen wordt daarentegen gezien als een aankondiging en is dus verboden.
Heeft een sperperiode nog zin?
In het verleden is er al veel discussie geweest omtrent het behoud van de sperperiode. Enerzijds omdat er zoveel mogelijkheden zijn om de wetgeving te omzeilen, anderzijds omdat ze strijdig zou zijn met de Europese Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Opvallend is bovendien dat België het enige Europese land is dat in een dergelijke regeling voorziet. Desondanks houdt de wetgever zijn been stijf en blijft de wetgeving omtrent de sper- en soldenperiode – weliswaar lichtelijk gewijzigd – behouden.
Wij wensen u alvast veel shopplezier toe !
Voor verdere vragen of inlichtingen omtrent de solden en de sperperiode en wat je als handelaar wel en niet mag doen, neem gerust contact op met ons kantoor.