Menu

Net van de schoolbanken en klaar om je eigen zaak op te starten? Of  is je start-up al uitgegroeid tot een bloeiende onderneming?
Ongeacht in welke fase van het ondernemerschap je zit, je krijgt gegarandeerd te maken met juridische kwesties.

En daar zit je natuurlijk niet op te wachten!
Want jij wil je tijd en moeite besteden aan je passie: jouw diensten of producten verkopen en groeien.

Daarom geven wij hieronder de 10 belangrijkste juridische do’s mee voor ondernemers.

1. Inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (“KBO”)

Elke onderneming moet zich laten inschrijven bij het KBO en dat voor elke activiteit die je doet. Heel vaak vergeten ondernemingen zich ofwel in te schrijven, ofwel doen ze dat niet voor elke activiteit. Dat lijkt nu misschien een futiliteit, maar het kan je later zuur opbreken. De rechtbank wijst namelijk elke claim af die je onderneming doet, wanneer blijkt dat die niet, of onvoldoende, geregistreerd is. Bespaar jezelf veel geld en problemen en zorg dat je inschrijving in orde is!

2. Rechtspersoon of niet?

Heel wat ondernemers twijfelen over het statuut van hun zaak. Zo moet je ook kiezen of je zaak als rechtspersoon optreedt of niet. In juridische termen wil dat zeggen dat de organisatie geldt als één volwaardig persoon die o.a. contracten kan aangaan, maar bijvoorbeeld ook schulden kan opbouwen. In het geval van schulden kan je dankzij een rechtspersoon voorkomen dat schuldeisers aan je persoonlijk geld kunnen.

Niet enkel op fiscaal vlak heeft dit belangrijke gevolgen, ook de regeling van je intern bestuur hangt hier sterk van af. Met de nieuwe vennootschapswet op komst, doe je er zeker goed aan om nog eens grondig te onderzoeken of je niet beter voor een andere statuut zou gaan.

Geen kaas van gegeten? Geen probleem, wij staan je graag bij met onze kennis.

3. Algemene voorwaarden: zet de puntjes op de ‘i’

Zorg dat je algemene voorwaarden waterdicht zijn!
Dat kan je veel tijd én vooral geld besparen in de toekomst. Goede contractuele overeenkomsten met externe relaties zoals partners, leveranciers en klanten zijn een cruciaal vangnet bij eventuele discussies.

Let ook op belangrijke extra clausules, waarin je kan bepalen welke rechtbank er bevoegd is bij conflicten en ook welke intresten en schadevergoeding je zal aanrekenen voor facturen die onbetaald blijven.

4. Volg je betalingen stipt op

Een goede cash-flow is voor elke onderneming cruciaal. Laat onbetaalde facturen dus niet liggen en grijp op tijd in als de betaling uitblijft.

Het is sinds 2016 mogelijk om onbetaalde facturen van een andere Belgische onderneming op korte tijd (1 maand + 8 dagen)  te innen, zonder naar de rechtbank te moeten gaan.

Het kan zelfs nog makkelijker!
Ken je unpaid.be al? Via dit handige platform start je in enkele klikken een invorderingsprocedure op, die volledig wordt opgevolgd en afgehandeld door een gerechtsdeurwaarder. Zonder dat het je tijd of moeite kost. Of geld! Want je krijgt je verschuldigd bedrag én de kosten van deurwaarder terugbetaald.

5. Het leven is aan de…

Ga je niet akkoord met een bepaalde factuur of bewering van een leverancier of klant? Dan moet je zo snel mogelijk protesteren!
Als je hiermee wacht, zal de rechter besluiten dat je stilzwijgend akkoord bent gegaan.

Snelheid is belangrijk, maar ook een schriftelijk spoor als bewijsmateriaal is noodzakelijk. Maak dus niet enkel mondeling of telefonisch overeenkomsten, maar bevestig elk gesprek altijd nog eens via mail, SMS of brief.

6. Have you heard about GDPR?

Het was de afgelopen maanden niet te negeren; privacy is hét hot topic voor elke ondernemer. De nieuwe Europese privacyregels, ook gekend als ‘AVG’ of ‘GDPR’, legt zaakvoerders heel wat verplichtingen op.
Wie niet in lijn is met de AVG, kan zowel met leveranciers, klanten als de autoriteiten in de problemen komen. Met torenhoge boetes tot gevolg.

Voor vele ondernemers is dit een grote bron van zorgen. Maar dat is eigenlijk niet nodig! Schakel juridisch advies in om de verwerking van je persoonsgegevens helemaal op orde te zetten en je kan met een gerust hart verder zaken doen.

7. Heb je het auteursrecht op je huisstijl?

Als ondernemer is zichtbaarheid en marketing heel belangrijk.

Heb je een website, logo of huisstijl laten ontwerpen? Vergeet dan zeker niet schriftelijk vast te leggen dat de ontwerper zijn auteursrechten aan je onderneming overdraagt! Je wil niet riskeren dat je dat hippe logo plots niet meer mag gebruiken…

8. Hoe goed zijn je bedrijfsgeheimen beschermd?

Heb je mensen in dienst? Zorg er dan altijd voor dat je knowhow beschermd is. Je wil niet dat je bedrijfsgeheimen openbare kennis worden of dat een van je concurrenten met je goede ideeën gaat lopen. Bescherm je bedrijf met specifieke contracten zoals vertrouwelijkheids- en niet-concurrentiebedingen.

9. Managementovereenkomst

Heb je een professionele manager in dienst genomen? Denk dan zeker goed na over een goede managementovereenkomst.

Voeg heldere clausules toe over de vertrouwelijkheid, onafhankelijkheid, uitvoering en beëindiging van de samenwerking.

10. Goede afspraken, goede vrienden

Voor een vlotte, interne samenwerking is het niet voldoende om enkel statuten bij de notaris op te maken. Vennoten maken vaak onderlinge afspraken op in een aandeelhoudersovereenkomst. Dat kan gaan over een voorkooprecht of wat te doen als een medevennoot langdurig ziek wordt.

Die afspraken kunnen natuurlijk verschillen per onderneming en zijn dus echt maatwerk.

Wil je graag een aandeelhoudersovereenkomst opmaken? Wij kunnen je hierbij helpen!

Heb je nog vragen over je onderneming of andere juridische kwesties?

Neem dan zeker contact met ons op!

Succes!