Menu

Dit is niet geheel onverwacht en wijzelf adviseerden onze cliënten binnen de online advertentie-industrie in het verleden reeds heel omzichtig hiermee om te springen.

Real Time Bidding

Eén tool van de activiteiten die geviseerd wordt is ‘Real Time Bidding’, waarmee adverteerders advertentieruimtes op websites kunnen kopen via geautomatiseerde veilingplatformen (en waardoor websitegebruikers de alom bekende advertentie pop-ups te zien krijgen). Hoewel de tool oorspronkelijk in het leven werd geroepen door IAB Europe om hun partners en klanten te helpen om op een ‘AVG-conforme’ manier gepersonaliseerde advertenties te tonen online, slaagt zij dus niet in haar opzet. In 139 pagina’s bevestigt de GBA nu dat het TCF enkele fundamentele principes van de AVG schendt.

RTB Real Time Bidding. Speech bubbles on a gray background.

Door het één loketmechanisme onder de AVG, is de beslissing bovendien ook meteen van kracht in de verschillende lidstaten van de EU, waardoor deze beslissing ook een internationale impact heeft op de online advertentie-industrie.

Dit is absoluut een gemiste kans voor de sector want de AVG biedt perfect de mogelijkheden om dit toch op een rechtmatige wijze te verwerken.

Wens je te weten hoe dit wel op een AVG-conforme wijze kan gebeuren, contacteer één van onze experten.