Menu

Overgewaaid uit de Verenigde Staten, zijn Black Friday en Cyber Monday ook in België populaire fenomenen geworden. Winkels beloven op die dag uitzonderlijk hoge kortingen, wat bij de meeste mensen leidt tot een wilde shopping spree. Black Friday, de dag na Thanksgiving in Amerika, wordt dan ook beschouwd als hét startschot voor al je kerstaankopen. Dat ziet er in Amerika ongeveer zo uit:

Ook vanop afstand laden consumenten massaal hun winkelmandje vol op webwinkels. Dat doen ze ook op ‘Cyber Monday’, de online tegenhanger van Black Friday. Dit is steeds de eerste maandag na Black Friday, dit jaar op 26 november, waarop de deals dan enkel op webwinkels gelden, vandaar ook de term ‘Cyber Monday’.

Vaak wordt gezegd dat op die dagen ‘niet te missen deals’ worden verwacht, maar is dat ook écht zo?  En hebben die kortingen invloed op je rechten als consument? Wij wijzen je alvast enkele zaken waarop jij zelf kan letten alvorens je vol enthousiasme je winkelmandje vult!

Houd je hoofd koel

Geen juridische tip, maar een kwestie van gezond verstand. Vraag je ten eerste af of je die designerhandtas, die hippe zonnebril of die gloednieuwe televisie wel écht nodig hebt. Door vermeldingen als ‘nu of nooit’, ’50 % korting’, ‘op=op’ geraakt het brein van de gemiddelde consument in de war. Het normale koopgedrag wordt bij dergelijke vermeldingen enorm beïnvloed. Het woord korting roept immers een gevoel van schaarste op en daardoor krijgt de verkoper perfect wat hij wil: impulsief koopgedrag. Door dat gedrag maken we vaak verkeerde beslissingen en daar hebben we later soms spijt van…  (gelukkig bestaat bij webwinkels een bedenktijd van 14 dagen!).

Black Friday blues?

Ontwaakt uit de shoppingroes en omringd door impulsaankopen? Geen zorgen, ondanks de hoge kortingen blijft je recht op retour bestaan! Als consument heb je bij online-aankopen steeds recht op 14 dagen bedenktijd na de ontvangst van je aankopen (er zijn wel een paar uitzonderingen zoals bv. op maat gemaakte kledij). Dit recht werd vastgelegd in de Europese Consumentenrichtlijn van 2011 en geldt daardoor over de hele Europese Unie. Wanneer webwinkels aangeven dat retourneren niet toegestaan is tijdens deze kortingsdagen, kan je dit recht als consument dus wel afdwingen.

black friday retourrecht op online aankopen

En retour bij fysieke winkels?

Fysieke winkels mogen wel vermelden dat ‘bij solden geen omruiling mogelijk’ is. Zij mogen dit doen omdat je als consument bij fysieke aankopen geen recht hebt op retour, hoewel veel winkels dit wel al toestaan. Enkel bij de solden of kortingsdagen (zoals Black Friday) wordt deze gunst vaak niet toegestaan.

Neem kortingen met een korrel zout

Er is ook wel wat kritiek op Black Friday en Cyber Monday. Sommigen spreken zelfs van ‘Fake Friday’ in plaats van ‘Black Friday’.  Dit wordt gezegd omdat verkopers wel eens durven rommelen met hun prijzen. Vaak kent de consument de originele verkoopprijs van een artikel niet. Winkels vermelden de adviesprijs, die dikwijls hoger ligt dan de werkelijke verkoopprijs.

tips om van de Groote - De Man om verstanding te winkelen op Black Friday

Let daarom op: zeker niet alles wat winkels presenteren als een spectaculaire ‘Black Friday Deal’ is een échte aanbieding. Over het algemeen liggen de prijzen wel lager dan normaal, maar meestal niet zo extreem als het wordt voorgesteld. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je de kortingen soms met een korrel moeten nemen. Daarom kan het nuttig zijn om originele prijzen tussen verschillende (web)winkels te vergelijken. Hierdoor krijg je vaak al een juister beeld van de daadwerkelijke korting.

The day after

Geen tijd gehad om te winkelen op Black Friday of Cyber Monday? Ook hier kunnen we je weer geruststellen. Vaak gelden de kortingen die vrijdag en maandag worden aangeboden in (web)winkels ook nog enkele dagen nadien!

Vragen over consumentenrechten?

Aarzel zeker niet ons ons te contacteren!