Ryanair moet passagiers schadevergoeding betalen - De Groote - De Man
Menu

Ryanair lijkt dan toch niet te kunnen ontsnappen aan de gevolgen van hun grootschalige vluchtannulaties in september en oktober 2017. De Ierse luchtvaartmaatschappij moet een schadevergoeding betalen van € 105 126. Aldus het vonnis van de rechtbank in de eerste 83 procedures van het massaproces dat ons kantoor in naam van online claim agencies ‘Happy Flights’ en ‘Airhelp’, tegen Ryanair voerde.

Bedrag kan oplopen

De Groote – De Man eiste schadevergoedingen voor getroffen passagiers die na hun vluchtannulering in 2017 een online claim indienden. In totaal gaat het over meer dan 173 verschillende procedures voor 592 passagiers, die samen gevoerd werden voor de Ondernemingsrechtbank in Charleroi.

Concreet wil dit zeggen dat de vliegtuigmaatschappij al een eerste schadevergoeding moet betalen voor de afgelaste vluchten van 377 passagiers.  Ook hun gerechtskosten zijn voor de rekening van Ryanair. Alles samen komt dit op een voorlopige vergoeding van € 105 126. Dit bedrag kan nog oplopen, naarmate er ook uitspraak volgt in de andere procedures. Volgende week volgt al uitspraak over de volgende 18 procedures. Het vonnis over de overige 72 procedures valt eind augustus.

Ryanair schaadt passagiers intentioneel

Tot nu heeft Ryanair steeds geweigerd om schadevergoedingen uit te betalen. Maar daar maakt de rechtbank in België vandaag komaf mee.  In het vonnis drukt de Ondernemingsrechtbank zich onverbiddelijk uit over het gedrag van de luchtvaartmaatschappij. De rechtbank oordeelt in harde taal dat Ryanair rechtsmisbruik pleegt en dat de algemene voorwaarden van de maatschappij passagiers intentioneel schaden.

Bovendien verwijst de rechtbank naar de uitspraken van Michael O’Leary, CEO van Ryanair, op de Belgische televisie. Daarin verklaarde hij dat gedupeerde passagiers zich wel tot de Belgische rechtbanken kunnen wenden. De rechtbank oordeelt dat dit interview geldt als een bekentenis, waarop Ryanair niet kan terugkomen.

“David vs Goliath”

“Ryanair heeft op juridisch vlak alles uit de kast gehaald om toch maar aan hun verplichtingen te ontsnappen.”, aldus onze Managing Partner, Jeroen De Man, advocaat van Airhelp en Happy Flights. Volgens Jeroen is deze uitspraak niet alleen uitzonderlijk, maar zelfs uniek. “Het is één van de eerste keren dat er in Europa op dergelijke wijze en op zo’n grote schaal procedures gevoerd worden. Bovendien is het ook de eerste keer dat een burgerlijke rechtbank in België zo’n vonnis oplegt aan een procespartij”, vertelt hij.

Het is opvallend dat twee concurrenten uit de schadeclaimsector, Happy Flights en Airhelp, hun krachten voor deze zaak gebundeld hebben. Door samen hetzelfde advocatenkantoor in te schakelen konden ze met één massaproces de ogenschijnlijk onaantastbare Ryanair dwingen om de Europese wetgeving na te leven.

Een precedent van Europese proporties

Aangezien het om een Europese wet gaat, is de uitspraak bovendien ook een belangrijk precedent voor rechtszaken in heel Europa. Dit proces kan dus nog maar het tipje van de ijsberg zijn in een reeks gelijkaardige procedures tegen Ryanair die hierna nog in andere Europese landen kunnen volgen. Dit proces wordt dan ook door de Europese pers op de voet gevolgd.

In de pers

Meer weten over deze zaak?

Vragen?

Aarzel niet om ons te contacteren via 09 225 23 16 of via contact

Delen op